BACH by BIERLING III

Zaterdag 24 juni 2020 

De Doelen / Grote Zaal, 13.00 uur
Geert Bierling - Doelenorgel



Bach Toccata, Adagio & Fugue in C BWV 564
Bach Sonate nr.3 in C voor viool solo BWV 1005 (*)
Bach Air uit Orkestsuite nr.3 BWV 1068 (**)
Bach Gavotte uit Orkestsuite nr.3 BWV 1068 (***)
Bach Sarabande en Bourrée uit Engelse Suite nr.2 in a BWV 807 (***) 
Bach Chaconne in d uit Partita nr.2 voor viool solo BWV 1004 (***)
* transcriptie voor orgel door *Geert Bierling |** Johann G.E. Stehle |***William Thomas Best 

Bach by Bierling in de ruimste zin van het woord. 

Oorspronkelijke orgelwerken van Bach, transcripties in 18de-eeuwse stijl, grootse en intieme symfonische 19de-eeuwse bewerkingen. Bovendien voert Geert Bierling in deze reeks Bachs drie Sonates voor viool solo integraal uit.

Voorafgaand aan het concert zal Geert Bierling een programma inleiding verzorgen

Aanvang 19.15 - 19.45 uur

DRIEHONDERD JAAR BACHS CIACCONA
Bach’s beroemde Ciaconna in d uit de Tweede Partita voor viool solo BWV 1004, is in de loop van de tijd niet uitsluitend door violisten gespeeld maar ook door talloze componisten bewerkt voor andere instrumenten. In de negentiende eeuw werden ‘Bearbeitungen für Klavier’ uitgegeven voor wee handen (Busoni), voor de linkerhand (Brahms) en voor piano en viool (Mendelssohn en Schumann). Daarnaast verschenen er in de vorige eeuw talloze bewerkingen voor altviool, cello, gitaar, luit, orgel, clavecimbel (Leonhardt), marimaba, beiaard, accordion, saxofoon, orkest (Leopold Stokowski) en zelfs voor blokfluit....

Componisten, arrangeurs, musici, én luisteraars, werden en worden nog steeds sinds het ontstaan van het werk, dit jaar 300 jaar geleden, gegrepen door dit meesterwerk. Het raakt de ziel………

Volgens sommige Bachkenners en liefhebbers kan de Ciaconna worden beluisterd en beleefd als een Lamento. Mogelijk is dit werk door Bach als Klaagzang gecomponeerd rond 1720, het jaar waarin zijn eerste vrouw Maria Barbara overlijdt. Of het werkelijk zo door de Lutherse Bach is bedoeld dit werk te beschouwen als een Tombeau, een muzikale gedenksteen, wie zal het zeggen.? 

Bierling, die de Ciaccona al talloze malen op orgel heeft uitgevoerd in zijn eigen transcriptie

laat ons kennis maken met de verschillende bewerkingen en achtergronden van de bewerkers.

Dat Bach zijn vioolcompositie zelf ook op clavichord speelde weten we van Johann Friedrich Agricola die een tijdje in Leipzig bij Bach studeerde. Hij beschreef hoe Bach dit deed:

“Ihr Verfasser spielte selbst oft auf dem Clavichorde, und fügte von Harmonie so viel dazu bey, als er für nötig befand“.

Tijdens dit concert klinkt de Ciaccona in een arrangement van de 19de eeuwse Londense orgelvirtuoos William Thomas Best

Verkoopinformatie
Dit concert en de inleiding zijn is gratis toegankelijk, maar het aanvragen van een toegangskaart is verplicht

2020-06-20.jpg