GEBRUIKTE REGISTRATIES DOELENORGEL

GEORGE FRIDERIC HANDEL 1685-1759
Four Grand Organ Concertos without Opus Number
and the
Famous Second Overture in Solomon
known as
“The Arrival of the Queen of Sheba”

TRANSCRIPTIONS by Geert Bierling  
set for the Organ 

ACHTER DE SCHERMEN…..
Het vermelden van de gekozen registraties bij cd opnames van orgelwerken is, voor zover ik dat kan nagaan, ontstaan eind zestiger, begin zeventiger jaren van de vorige eeuw. Ik herinner mij de grote inlegvellen bij de Lp’s die ik destijds tijdens mijn muziekstudie kocht van opnames van Gustav Leonhardt, Ewald Kooiman en Klaas Bolt. Het beluisteren van de gespeelde oude muziek op historische orgels mét daarbij de gekozen registraties was een belevenis. 

Op die manier kon je veel te weten komen over het ‘hoe en waarom’ bij het registreren. 

Ik heb veel geleerd van die ‘oude jongens’….

Bij de laatste Händel cd’s die ik de afgelopen jaren opnam op mijn eigen Doelenorgel heb ik de registraties ook vermeld, niet in het cd booklet, maar op deze website. 

Door de registraties te noteren krijg als luisteraar een kijkje achter de schermen.

Ik heb het niet zozeer gedaan dat een ander er van kan leren, maar meer om te laten zien hoe je Händel op een barokke manier uit de verf kunt laten komen op dit grote zaalorgel.

Om enkele registercombinaties te noemen:

intieme Fluiten (cd-track 2), strijkende Prestanten (cd-track 29), speelse vulstemmen (cd-track 11 ), ernstige zestien voets registers (cd-track 9 ), kwetterende vogelgeluiden (cd-track 3 ).  Solerende violen (cd-track 20), houtblazers (cd-track1 & 19) en  koperblazers (cd-track 13 & 18). 

Maar Händels muziek klinkt ook spannend wanneer je die op het uitvoert ‘vol op het orgel’. In een heldere Plein Jeu registratie met registers van de Prestanten familie, (cd-track 1 & 6), of in een vol spel met tongwerken met of zonder tertsregisters, het zogenaamde Grand Jeu (cd-track 12).   

DISPOSITIE DOELENORGEL – KLIK HIER 

GEBRUIKTE REGISTRATIS (pdf) – KLIK HIER