Masterclass orgel

Met Geert bierling

Maandag 11 april 2016 / 14.00-17.00 uur
Rotterdam/ Concertgebouw De Doelen / Grote Zaal

Toegang vrij


Meesters worden student!

Geert Bierling & Bert Mooiman Doelenorgel en Parijs Concertharmonium(1880)

Twee Masters, Geert Bierling (vele jaren verbonden geweest als docent orgel aan het Fontys conservatorium)  en Bert Mooiman), zullen tijdens deze masterclass elkaar les geven.

Als muzikale kamelion kruipen zij in de huid van zowel de Meester als de Leerling. Zij zullen op een aanstekelijke en instructieve manier elkaar en de toehoorder “wegwijs maken” in de manier waarop je het Parijse Orgue Expressifuit het Fin du Siecle moet bespelen.

Dat expressieve orgel is niet het grote symfonische orgel, maar het negentiende eeuwse Concertharmonium. Een instrument dat in Parijs in talloze theaters en salons stond opgesteld en net zo populair was als de Erard- of Pleyel vleugel. We hebben het hier dan over een volwaardig concert instrument dat zeer geliefd was bij componisten als Berlioz, Franck, Wagner, Liszt, Karg-Elert, Widor, Guilmant en Saint-Saëns. Talloze composities schreven zij voor het harmonium, composities die nu vergeten zijn en zeer ten onrechte onbekend zijn bij het tegenwoordige klassieke concertpubliek.

De toehoorder maakt tijdens deze masterclass dus kennis met één van de bijzonderste uitvindingen in de negentiende eeuw op het gebied van de instrumentbouw: het harmonium. Niet het traporgel uit de romans van Maarten ’t Hart, de zogenaamde gereformeerde Psalmpomp, maar het harmonium waar volwaardige kunstmuziek op werd gespeeld. U zult het misschien niet geloven, maar er bestond in de negentiende eeuw een “Hogere School” van het bespelen van een harmonium. Naast de Kunst van de voordracht, bestond de Kunst van het registreren, de Kunst van het trappen, en de Kunst van de aanslag – een KUNST die bij het hedendaagse publiek en bij veel hedendaagse organisten onbekend is.
 

Traporgel bindt de strijd aan met het grote Doelenorgel

Onder devingers én voeten van Bierling en Mooiman hoort u het grote symfonische Doelenorgel met zijn 5000 pijpen, vier klavieren en 80 registers én een origineel Parijs harmoniumdat rond 1880 werd gebouwd door de firma Christophe & Etienne met slechts één klavier, vier registers en twee trappers!

Of het een soort “Strijd tussen David en Goliath” wordt? Of de reus Goliath, in dit geval het grote Doelenorgel het moet afleggen tegen die kleine harmonium spelende David?

Het zal zeker een interessante muzikale “battle” worden, en u zult dan ook versteld staan van de ‘muzikale kracht’ van het Parijse harmonium.

Het beroemde ‘Prélude, Fugue et Variation van César Franck’ dat bij velen bekend is als orgelcompositie zal als afsluiting van de Masterclass worden uitgevoerd maar dan in de originele versie van de componist zelf voor piano en harmonium.