Colleges:

woe 6 februari 2019 van 20.00-21.30 uur / Bach en de Kleine Prins deel 1

Prijs luistercursus € 20


COLLEGE  -  Bach en de Kleine Prins

Bach maakte op een bijzondere manier kennis met de verzameling van twaalf vioolconcerten.

Het was Bachs broodheer, de jonge Prinz Johann Ernst von Sachsen-Weimar die tijdens zijn verblijf in Holland een bezoek aan Amsterdam bracht en daar in de Nieuwe Kerk aan de Dam de blinde organist De Graaff het prachtige stadsorgel hoorde bespelen.

Die voerde daar tijdens de openbare stadsconcerten vaak de nieuwste instrumentale composities uit die hij zelf had bewerkt voor orgelsolo van oa. Vivaldi. Composities die te koop waren bij de beroemde drukker en uitgever Estienne Roger. De Prins was onder de indruk van deze muziek en  kocht in Amsterdam stapels nieuwe Italiaanse muziek en liet die per postkoets vervoeren naar zijn paleis in Weimar. Thuisgekomen vertelde hij Bach over zijn muzikale ervaringen in Amsterdam en vroeg hij aan Bach de nieuwe concerten van Vivaldi te bewerken voor orgel en/of clavecimbel. Vijf concerten uit Vivaldi’s opus 3 kennen we in een bewerking van Bach. Of hij meerdere concerten bewerkte weten we niet.

Het is mogelijk dat dat wel zo is en dat ze verloren zijn gegaan. Geert Bierling, grote fan van deze Bachbewerkingen, voert ze graag uit en maakte van de ontbrekende zeven concerten zelf een bewerking voor orgel. Hij kroop als het ware in de huid van de bewerker Bach.

 

woe 6 februari 2019 van 20.00-21.30 uur / Bach en de Kleine Prins deel 1

Tijdens het eerste College maken we kennis met het instrumentale werk van drie Venetiaanse componisten ( Vivaldi, Marcello en Albinoni ) dat gedrukt werd in Amsterdam en over heel Europa werd verspreid. Ieder zich respecterend muziekcollege wilde deze werken spelen, met name de concerti waren zeer populair. Ook thuis op het clavecimbel en in de kerk op het orgel werd deze muziek gespeeld.

We horen over de orgels waarop Bach deze concerten uitvoerde.

Ook aandacht voor de compositietalenten van de Kleine Prins. Telemann gaf van dit muzikale genie een zestal Vioolconcerten uit. Bach bewerkte op zijn beurt weer een aantal van deze Concerten voor clavecimbel en orgel. Zowel de orkestversies als de orgelversies worden beluisterd.

 

wo 13 maart 2019 van 20.00 – 21.30 uur / Bach en de Kleine Prins deel 2

Waar werkten de componisten in Venetië en wie waren hun opdrachtgevers? 

Was het uitgeven lucratief?  Hoe werd deze muziek over Europa verspreid? 

Geert Bierling zal de deelnemers aan de speeltafel van het Doelenorgel kennis laten maken met de manier waarop de Concerten werden uitgevoerd.

Ook aandacht voor het aller beroemdste Concert dat volgens de Italiaanse smaak (Il Gusto Italiano) werd gecomponeerd – Het Italiaans Concert van Johann Sebastian Bach.

In dit sublieme Concert voor clavecimbel solo laat Bach zien dat hij Italiaanser is dan zijn Venetiaanse tijdgenoten! Geert Bierling maakte van dit virtuoze Concerto een bewerking voor orgel, die hij uitvoert op het Doelenorgel in de serie Organs United op zaterdag 25 mei 2019.